Dry Needling

Dry Needle

Dry Needling

Iedereen heeft wel eens last van pijnlijke spieren of een beperking van een gewricht. Het kan zijn dat dit de oorzaak is van één of meerdere triggerpoint(s). Bij een goed werkende spier kan het bloed zonder problemen door de spier heen stromen en hierdoor de spier voorzien van voedingsstoffen en het afvoeren van afvalstoffen. Maar als je bijvoorbeeld stress hebt, vaak dezelfde beweging moet maken, vermoeide spieren, langdurig stil moet zitten of (oude) sportblessures hebt dan kan het zijn dat er triggerpoints ontstaan in de spieren. Deze triggerpoints zijn superkleine verkrampingen die je zelf eigenlijk niet hoeft te voelen, maar wel kunnen leiden tot pijn, soms zelfs op andere plekken dan waar de pijn gevoeld wordt, we noemen dit ook wel referred pain.

Wat zijn triggerpoints?

Deze triggerpoints worden in de volksmond ook wel (kleine) spierknopen genoemd. Deze triggerpoints zorgen ervoor dat het bloed niet meer goed door de spieren kan stromen waardoor er in een gebied problemen ontstaan.

Triggerpoints kunnen zich uiten als:

·       pijn en stijfheid in spieren of gebieden die gekoppeld zijn aan die spieren,

·       beperking en stijfheid van gewrichten

·       verminderde kracht in spieren

·       tintelingen in armen, benen en hoofdpijn of duizeligheid.

Hoe gaan wij te werk?

Triggerpoints (of microverkrampingen) kunnen herhaaldelijk worden aangeprikt met een droge naald (zonder vloeistof). Bij dry needling prikt een gediplomeerd fysiotherapeut met een naald in de triggerpoints. Voor deze techniek worden dezelfde naalden gebruikt als bij acupunctuur, maar daar houdt de vergelijking al gauw op. Bij het aanprikken van de triggerpoint geeft dit een reflex waardoor de spier kort aanspant en direct weer ontspant. Hierdoor verdwijnt de triggerpoint en zal de doorbloeding weer normaal worden waardoor de pijn verdwijnt en de spierfunctie (kracht en bewegelijkheid) zal verbeteren. Na de behandeling zult u vrijwel direct (maximaal een dag later) duidelijk verschil merken. Waar je spieren voorheen vastzaten kunt u ze nu een stuk vrijer bewegen.

Vergoedingen

Fysiotherapie Wennekers heeft contracten met alle zorgverzekeraars en zullen de behandelingen vanuit de aanvullende zorgverzekering vergoed worden. Vraag anders uw fysiotherapeut voor vrijblijvend advies.

Fysiotherapie Wennekers    +31 6 51 37 42 06       of mail naar       info@fysiotherapiewennekers.nl

Dry Needle

Ik was goed geholpen bij Menno voor mijn nek- en rug pijnklachten na een auto ongeluk. Ik ben tijdens mijn herstelperiode op een prettige en vooral op een professionele wijze ondersteund. Menno is een goede en betrouwbare fysiotherapeut, die help je de klachten te verminderen. Hij weet wat ze doen en goed naar je luistert. Hij geeft ook een goede oefeningen thuis. Kortom een aanrader wanneer u op zoek bent naar een betrouwbare fysiotherapeut.

5/5

In vakantie periode overgenomen door de heer Wennekers. Eveneens een prettige ervaring net als bij collega mevrouw Haak – Kraaikamp. Het is fijn om te zien hoe deze collega ’s samenwerken en hoe makkelijk behandelingen overgenomen kunnen worden door goede dossiervorming. Chapeau!

5/5

Lieve, flexibele, rustige jongen die zijn hart in zijn werk legt. Ik ben zeer tevreden.

Via: Zorgkaart Nederland